Monday, November 22, 2010

TIPS : Battery Laptop Kekal Lama



Hello bloggers , i nak share tips sket dengan u all :) Macam mana nak kekalkan kelamaan battery laptop korang . Kekadang bateri laptop cepat habis padahal baru charge kan ? Charge berjam sekali boleh guna tak berejam pun , heh :P Jom follow tips di bawah , sharing is caring :)



1. Elakkan penetapan ‘performance’ kalau u all guna bateri . Ini bagi memastikan penjimatan and melanjutkan tempoh penggunaan laptop .

2. Kalau u all ada di rumah atau berhampiran dengan power supply, lebih baik tanggalkan bateri tu dan sambungkan laptop ke power supply .

3. Yang PALING penting , makesure notis ‘kehabisan bateri’ keluar baru cucuk ke power supply untuk terus menggunakan laptop . Baki charge elektrik yang masih banyak dalam bateri , jika dicharge akan menyebabkan bateri bengkak (kes handphone) . Bateri akan cepat rosak. Begitu juga, sebaik sahaja bateri telah penuh, terus matikan suis plug point . Jika tidak , bateri akan rosak dan mungkin meletup !



Sumber Goggle :)

1 comment:

  1. tp dy0wg ckp kl0 unlug b3 wak2 charge ..laptop akn muda rosak..sbb powr eletrik t0 trs antr ke laptp tnpa limit..lbh krng cm2 la..ehm..cmna ?

    ReplyDelete